domingo, 30 de abril de 2017

John Stein & Dave Zinno - Wood & Strings (WHALING CITY SOUND 2017)



You wouldn’t think so, but jazz guitar and bass duets are surprisingly rare in recorded jazz, especially considering how common they are on stage. John Stein and Dave Zinno’s Wood and Strings shines an intimate light on the simple joys of collaboration. The duo brings with it two lifetimes of musical experience and the awesome ability to explore, find, and cultivate personal and musical ground together. If there is an essential quality to this collection, it’s that Stein, through his compositions, arrangements, and performances, has created the environment in which he and Zinno can play in the moment while creating something of timeless beauty. As the Whaling City Sound label’s newest worthwhile collection, Wood and Strings could not be recommended more highly.

1. I Remember You
2. Modinha
3. Up and at 'Em
4. Out of Nowhere
5. Switch-a-roo
6. Sarlat
7. Labor of Love
8. Estate
9. Song for Now
10. But Beautiful
11. Beatrice
12. Birk's Works
13. Till There Was You
14. When Lights Are Low


Dave Zinno - acoustic bass


Thierry Maillard - Alone (ILONA RECORDS 2017)



"Quel meilleur challenge que de se frotter aux trois grands poètes que sont Brel, Brassens et Ferré, en arrangeant leurs chansons à ma manière tout en respectant fidèlement les mélodies et les phrasés de ces trois monuments!?

Mon enfance a été bercée de la musique de ces trois grands et du son de l'accordéon, ayant débuté ma vie musicale sur cet instrument. C'est donc tout naturellement que le choix des chansons s'est imposé à moi, ainsi que l'envie d'utiliser l'accordina sur certaines.

En arrangeant cette musique réthorique pour un simple piano, le challenge est évidemment de chaque instant."


Pianiste compositeur, Thierry Maillard est diplômé de l'École Normale de musique de Paris. Il y a étudié en classe de piano, d'accordéon, d'harmonie et de contrepoint.

De formation classique, il découvrira rapidement le jazz et sa liberté d'expression, à la fin de ses études. Dès lors, il dévoilera un nouveau genre musical empreint de son vécu, de ses rencontres, où se mêle harmonieusement écriture classique, jazz et musiques du monde.

Compositeur et orchestrateur acharné, il a ainsi enregistré 12 albums en tant que leader. On le découvre pour la première fois en 1998, avec son premier album « Paris-New York » enregistré à New York, avec Dennis Chambers à la batterie et John Pattucci à la basse, sous le label Verve Emarcy.

Musicien passionné, il collabore avec de grands noms du jazz tels que Bireli Lagrène, Chris Minh Doky, Bobby Shew, Michel Portal, Bernard Lubat, Didier Lockwood, Dominique Di Piazza, Matthew Garrison …

Son amour pour les cordes et l'orchestration, le conduiront naturellement à associer au jeu du trio jazz un quatuor à cordes, et ce à 3 reprises dans les albums « New septet », « Vision » et « Notre Histoire ». Il est alors évident pour Thierry qu'il faut poursuivre ses créations dans la voie de cette nouvelle expression musicale, le but ultime étant de collaborer avec un orchestre philharmonique au complet.

C'est en 2014 qu'il se lance dans la première phase de ce projet. Il enregistre l'album « The Alchemist » avec un orchestre de chambre et de grands musiciens de musiques du monde. Encensé par la critique avec ce nouvel opus et fort de son succès sur scène, Thierry Maillard décide de mener l'aventure à son apogée.

En 2015, la signature sous le label « naÏve » met le point de départ à la finalisation du projet. En Janvier 2015, enregistrement studio du trio jazz et des invités tels que Nguyên Lê, Didier Malherbe, Minino Garay, puis enregistrement en Tchéquie avec l'Orchestre Philharmonique de Prague sous la direction de Jan Kucera.

Moments magiques et intemporels, aboutissement ultime dans la carrière de Thierry Maillard, qui réalise ainsi son plus grand rêve de compositeur …


1 Chanson pour l’auvergnat 00:04:08
2 Les copains d’abord 00:03:45
3 Les amoureux des bancs publics 00:03:36
4 Les passantes 00:06:29
5 Alone 00:03:53
6 Ne me quitte pas 00:04:05
7 Quand on a que l’amour 00:02:52
8 Amsterdam 00:04:28
9 La valse à mille temps 00:03:59
10 Les trois poètes 00:03:27
11 Jolie môme 00:05:22
12 Est-ce ainsi que les hommes vivent
13 Avec le temps 00:04:32
14 Les poètes 00:04:13


Anne Mette Iversen's Ternion Quartet - Ternion Quartet (BJU RECORDS 2017)



The TERNION QUARTET plays music that is energetic and fun. Like fireworks; the music offers a tremendous display of colors and moods. Rooted in the tradition of jazz, swing and improvisation, the compositions give ample room for the virtuosic improvisers to express their creative personality; and with the experience, maturity and flexibility of the musicians the music can change direction on the fly and is constantly new, fresh and renewed again. Compositionally the music is based on a linear and horizontal concept, allowing the individual instruments' melodies to conduct the harmonic map, whenever that is desired. The aim is for the full emotional spectrum of being human to be expressed by these outstanding musicians and improvisers.

1. My Revised Head 01:03
2. Ataraxia On My Mind 09:42
3. Trio One 07:16
4. Solus 05:28
5. Their Revised Head 00:45
6. Debacled Debate 07:32
7. A Cygnet's Eunoia 07:26
8. Escapade #7 08:01
9. Your Revised Head 00:49
10.Eburnine 04:45
11.Postludium #2 05:48
12.Of Chapter Two 05:10

Ternion Quartet:
Silke Eberhard - alto saxophone
Geoffroy De Masure - trombone
Anne Mette Iversen - acoustic bass & compositions
Roland Schneider - drums & percussion


Anne Mette Iversen Quartet +1 - Round Trip (BJU RECORDS 2017)



Originally the meaning of 'round trip' was to return to the starting point via a different road. When I wrote the tune 'Round Trip', it was about a deep and heartfelt wish I had- to return to my two sons, who I had left in another country for a few days. As this album and this music came about, 'round trip' then became a key idea for the album. Round trip, in the sense of coming home, describes the feeling I have every time I play with this group. It refers to the many (round) trips we have taken together over the years, but also how much we have grown as a band, musicians and persons, and how we, no matter where each one of us is placed in the world, get together to make music and share our experiences.

Even on a personal level I see the many round trips in our journey through life and music. So without further a due: Take a *Round Trip' with us.


1. Round Trip 05:35
2. Lines & Circles 05:27
3. Segue 05:42
4. Viinstedt's View 07:48
5. December Light 04:48
6. Scala 05:22
7. The Ballad That Would Not Be 08:45
8. Red Hairpins 10:31

Anne Mette Iversen Quartet +1:
John Ellis - tenor sax
Peter Dahlgren - trombone
Danny Grissett - piano
Anne Mette Iversen - bass & composition
Otis Brown III - drums and cymbals